Versnipperde consumentenrechten

De rechten van de Europese consument kunnen van land tot land sterk verschillen. Die versnippering zorgt voor onduidelijkheid over de rechten van de consument. Anneleen Van Bossuyt reageert: “Slechts een derde van de mensen die vorig jaar producten online aankochten, deed dat via een buitenlandse website. Dat wijst op een gebrek aan vertrouwen. Bovendien hebben veel producten en diensten vandaag ook een digitale component. De bestaande wetgeving loopt daarop achter. Nochtans moet ook wie een app, film, liedje of slimme ijskast koopt goed beschermd zijn. Zowel offline als online. Dat is de bedoeling van deze wetgeving.”

Twee jaar garantie

De nieuwe regels bepalen dat consumenten in de Europese Unie twee jaar lang garantie genieten in geval van schade. Lidstaten die nu al een langere termijn voorzien zoals Nederland, Zweden of Finland, kunnen die wel behouden. “Handelaars en consumenten moeten goed weten wat hun rechten zijn. Dat is voor ons altijd prioritair geweest. Wij pleiten al lang voor twee jaar garantie, overal in Europa. Er zullen helaas nog altijd verschillen zijn, maar het is wel een belangrijke stap vooruit dat een Belgische consument nu ook bij aankoop in het buitenland al zeker twee jaar bescherming geniet”, legt Europarlementslid Van Bossuyt uit.

Duidelijke stappen bij defect

Naast de garantieperiode brengen de nieuwe regels ook meer duidelijkheid over de stappen die consumenten kunnen ondernemen. Bijvoorbeeld als hun aankoop een defect vertoont of fout geïnstalleerd werd door de verkoper. “In eerste instantie kan de klant kiezen tussen herstel of vervanging. Blijkt dit onmogelijk, of door de handelaar niet (correct) uitgevoerd, dan kan de consument in tweede instantie voor een prijsvermindering of stopzetting van het contract kiezen. Dit systeem is bovendien ook eerlijk voor de handelaar, die vanuit zijn expertise zelf de keuze tussen herstel of vervanging kan maken, als de ene optie bijvoorbeeld veel duurder blijkt dan de andere,” zegt Van Bossuyt.

Noodzakelijke updates

Tot slot zullen consumenten nu ook de garantie krijgen dat hun aankopen van de noodzakelijke updates worden voorzien. “Die updates zijn vaak noodzakelijk voor de veiligheid of werking van het product of de dienst. Daarmee verhinderen we dat een dure digitale camera of een online game op korte termijn onbruikbaar wordt. Verkopers moeten hun klanten bovendien ook goed informeren over updates en de gevolgen van het niet uitvoeren van een update.” Anneleen Van Bossuyt wijst ook op de verantwoordelijkheid van de consument: “Consumenten die updates niet binnen een redelijke termijn installeren, kunnen uiteraard niet rekenen op de aansprakelijkheid van de handelaar. Iedereen moet zich bewust zijn van zijn eigen verantwoordelijkheid.”